Мој програм

Ви се сви сећате да ми једнога дана дошла депутација и понудила кандидацију за народног посланика. Од тога дана па све до данас измењене су измеђ депутације и мене овакве депеше:

Бен-Акиби, Београд. — Народ остаје при својој кандидацији. Велико одушевљење за вас. Молимо програм. — Депутација.

*

Депутацији. — Стојим непоколебљиво уз оне који ме кандидују. Учинићу све и сва да будем изабран. Програм споредна ствар. — Бен-Акиба.

*

Бен-Акиби, Београд. — Народ је плакао приликом читања вашег телеграма. Извесни смутљивци остају при томе да се од вас тражи програм. Народ је уз вас. Шта да се ради? — Депутација.

*

Депутацији. — Одстраните смутљивце, задржите народ. Сазовите нарочити збор и обавестите народ да је програм са свим излишан. — Бен-Акиба.

*

Бен-Акиби, Београд. — Збор сјајно посећен. Полиција нам иде уз нос. Народ је то намирисао и сви су уз нас. Милина је видети како је народ занет одушевљењем за вас, дигао руке и од њиве и од ливаде и од винограда и од свих послова. Летина ће пропасти али ће народна свест победити. Смутљивци одстрањени, ови који су остали ипак траже програм. — Депутација.

После ових депеша, измењених измеђ мене и народа, већ нисам имао где, морао сам сести да израдим програм.

Ево дакле мога политичког програма са којим ћу изаћи пред бираче:

  1. У начелу сам противан да Србија буде дужна. Свака млада држава треба то да избегава, јер кад се у младости на то навикне, после се целог живота свога не може да опрости дугова.
  2. Ако се ипак не може да прође без зајма, онда нека га буде, али и у том случају нисам за то да се тражи код неке нарочите групе и по разним финансијским пијацама. Много је боље дићи зајам на меницу на два добра потписа. Добри би жиранти били на пример Енглеска и Холандија а меница би се могла есконтовати у Бечу.
  3. Што се тиче набавке топова, радићу свим силама, да се та ствар повери београдској општини. Држава је српска пробала с комисијама, па бадава, не иде јој од руке. То је кадра само београдска општина да изведе, дакле њој то треба поверити. Она ће овако уредити ствар: изабраће једну комисију да пропутује разне престонице; другу да проба топове; трећу за лафете; четврту за точкове; пету за фарбу којом ће бити лафети префарбани; шесту и т. д… и тако ће уопште удесити ствар, па ћемо се у случају рата привремено послужити топовима из војног музеја.
  4. Што се тиче железница, ја не сматрам за важно питање да ли ће она бити ускога или широкога колосека. Ја сам само противник тунела у Србији. Нека постоје тунели онако због странаца, због фотографисања за илустроване листове и због анзихтс-карата, али да се то тако некако удеси да железничка пруга пролази мимо тунела.
  5. Што се тиче трговинских уговора са Аустријом, ја бих потпуно пристао на то да нам Аустрија може вратити кад год хоће наше свиње али с тим да и ми њима можемо вратити њине свиње. Нека они нађу да су заражене наше свиње а нека нам дозволе само да ми нађемо да су заражени Шкодини топови.
  6. То би било моје гледиште на општа питања која су данас на дневноме реду. Код појединих струка међу тим тражио бих ове реформе:
    1. да се још у основним школама заведе гласање са куглицама као обавезан предмет. Други народи заводе као обавезне предмете у основној настави: гимнастику, пољску привреду, економију и друге овим сличне предмете. Разуме се то да сваки народ чини према својим потребама, према особинама народним и према занимању дотичнога народа као најглавније. Како је једно од најглавнијих занимања нашега народа гласање, зашто се неби деца још у основној школи томе већ вежбала, како би доцније, као грађани били спремни за један од најглавнијих позива у животу, за — гласање;
    2. тражио бих да се сасвим преуреди поштанско-телеграфска струка. То би се постигло тиме, што би се сви поштари превели у телефонискиње а све телефонискиње у поштаре. На тај би се начин двоје постигло: мушки као телефонискиње не би било толико радознали да ослушкују шта ко разговара а друго, женске као поштари неби завлачиле своје прсте у државне касе;
    3. тражио бих да се уреди свештеничко стање, тако да се један пут тачно зна шта је „свештеничко стање“ а шта није „свештеничко стање“, како се у будуће неби дешавало у Србији да попови удовци сматрају за уређење свештеничког стања држање домаћица и младих куварица;
    4. тражио би да се са свим укину шумари. Шуме је народ подигао, па зашто их он не би и чувао. Зар у Србији није доста и иначе шумских људи и шумских управа, него још и указом их постављати.

Поред свега изложенога, поднео бих у Скупштини 174 инерпелације и питања; и енергично бих ударао на — државну благајну.